Gezondheidsvoordelen van het veganistische dieet deels bevestigd bij tweelingstudie

LLara 5 december 2023 08:33

Een veganistisch dieet blijkt niet alleen goed voor de planeet, maar kan ook positieve effecten hebben op onze gezondheid. Bij een studie met tweelingen die zo'n dieet volgden, verbeterde de hartgezondheid, de bloedsuikerspiegel en nam het gewicht af binnen twee maanden.

Dubbelganger dieetexperiment met tweelingen

Onderzoekers aan de Stanford University hebben een intrigerende studie uitgevoerd met 22 identieke tweelingen, die in twee groepen werden verdeeld. Beide groepen volgden een gezond dieet bestaande uit groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten en zaden. Het grote verschil was dat de ene groep een gezonde hoeveelheid vlees consumeerde, terwijl de andere groep voor een volledig plantaardig dieet koos. Dit bood de onderzoekers een unieke kans om de effecten van deze verschillende diëten te onderzoeken, terwijl ze genetische, opvoedkundige en lifestyle-variabelen controleerden.

Plantaardig dieet zorgt voor significante gezondheidsverbeteringen

Beide groepen tweelingen lieten na acht weken diëten verbeteringen in hun gezondheid zien, maar de grootste voordelen waren te zien bij de groep die een strikt plantaardig dieet volgde. Niet alleen daalde hun bloedsuikerspiegel met 20 procent, maar ook verminderde de hoeveelheid LDL-C-cholesterol, dat vaak geassocieerd wordt met een hoger risico op hart- en vaatziekten. Hoewel er ook gezondheidsverbeteringen waren bij de vleesetende groep, waren deze minder uitgesproken dan bij de veganistische groep.

Uit de studie bleek dat een veganistisch dieet mogelijk nog meer voordelen kan hebben voor de gezondheid. Zo kan het bijdragen aan een gezondere darmflora en kan het het verouderingsproces in het lichaam vertragen. Hoewel een volledig veganistische levensstijl misschien niet voor iedereen weggelegd is, kunnen de meeste mensen profiteren van het toevoegen van meer plantaardig voedsel aan hun dieet.

Het volgen van een strikt veganistisch dieet kan wel bepaalde uitdagingen met zich meebrengen. Zo kan er bijvoorbeeld een vitamine B12-tekort ontstaan, aangezien deze vitamine voornamelijk in dierlijke producten wordt aangetroffen. Mensen die ervoor kiezen om volledig veganistisch te leven, wordt daarom vaak aangeraden om vitamine B12-supplementen te nemen om een tekort te voorkomen. Het is echter geen reden om volledig af te zien van een plantaardig dieet.

Gematigde aanpak aangeraden

De onderzoekers van de studie benadrukken dat, ondanks de overtuigende gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet, een gematigde aanpak het beste kan zijn. Het doel moet zijn om mensen aan te moedigen om gezondere keuzes te maken en hun dieet stapsgewijs aan te passen, in plaats van een volledige en abrupte overstap naar veganisme te maken. Dit zou de kans vergroten dat mensen de aanpassingen die ze maken aan hun dieet ook op de lange termijn volhouden.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.