Mediterraan dieet opnieuw op nummer één: De top 10 beste diëten

LLara 13 januari 2024 07:46

Het Mediterraan dieet is weer verkozen tot het beste dieet door U.S. News & World Report. Een panel van diëtisten en gezondheidsexperts beoordeelden 30 diëten op haalbaarheid, gezondheid, veiligheid en effecten op korte en lange termijn. Hier is de top 10.

Mediterraan dieet op nummer één

Het Mediterraan dieet is er opnieuw in geslaagd om de hoogste eer te behalen. Dit dieet scoort niet alleen hoog vanwege de gezonde aspecten, het wordt ook beoordeeld als makkelijk te volgen. De nadruk ligt op verse producten zoals groenten en fruit, zachte kazen zoals feta en olijfolie, al moet de laatste met mate worden gebruikt. Het krijgt een hoge score van 85,1% van het panel van experts.

DASH-dieet op nummer twee

Op de tweede plaats staat het DASH-dieet, bedoeld om hoge bloeddruk te beheersen. Dit dieet bevat veel groenten, fruit, mager vlees, magere vis, kip en volkoren producten. Het vermijdt rood vlees, bewerkte producten, toegevoegde suikers en zout. Het DASH-dieet scoort 75,4% en wordt gewaardeerd om zijn gezondheidseffecten en haalbaarheid.

MIND-dieet voor gezonde hersenen

Het MIND-dieet, dat zich voornamelijk richt op voeding die goed is voor de hersenen, staat op de derde plaats met een score van 60,7%. Het bouwt verder op het DASH-dieet en het Mediterraan dieet, maar selecteert specifiek de voedingsstoffen die goed zijn voor onze hersenen, zoals bladgroenten, noten en blauwe bessen.

Op de tiende plaats vinden we het veganistisch dieet met een score van 17,9%. Dit volledig plantaardig dieet houdt het gebruik van alle dierlijke producten buiten beschouwing. Peulvruchten spelen een grote rol als alternatieve eiwitbronnen. Volgens de experts van US News & World Report is het belangrijk om bij dit dieet extra aandacht te besteden aan je inname van vitamines en mineralen.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.